+ ANVÄNDARVILLKOR
Hör av dig ifall du vill veta mer!
Allmänna villkor
Allmänna villkor Dessa allmänna villkor reglerar villkoren för fysisk eller juridisk persons (Abonnent) abonnemang på sådana teletjänster som Abonnent från tid till annan beställer och som tillhandahålls av Q.I.W.I Technologies AB med organisationsnummer 559092- 6696 (Qiwi). Abonnent har möjlighet att nyttja abonnemanget i den omfattning som följer av Qiwi vid var tid gällande samarbetsavtal med mobilnätoperatör, fastnätsoperatör, bredbands-operatör, IP-telefonioperatör eller liknande (nedan kallat telekom-nät) i Sverige och utomlands. Abonnemanget omfattar de tjänster som Abonnent beställer vid ingående av abonnemangsavtal eller vid efterbeställning.
2.Användning av utrustning
Abonnent svarar för att utrustning, som ansluts till telekomnätet uppfyller de krav som gällande lagstiftning från tid till annan föreskriver vid misstanke om att utrustning orsakar störningar i telekom-nätet, skall Abonnent hålla utrustningen tillgänglig för undersökning. Abonnent är skyldig att på uppmaning därom omedelbart stänga av utrustning som stör teletrafik. Anslutningen till telekomnätet får inte utnyttjas på ett sätt som medför att Qiwi eller annan förorsakas avsevärda olägenheter. Abonnent får ej använda utrustning eller abonne- mang som gränssnitt för samtrafik, ej heller vidareförsälja trafik, eller s.k. SIMboxar eller SIM-Gateways. Abonnemang får endast användas i typgodkända terminaler. Qiwi ansvarar ej för skada som orsakats av terminaler pga användandet av Qiwi abonnemang. Qiwi äger rätt att spärra abonnemang om misstanke finns för olägenheter eller att abonnemang används av obehörig. Abonnent har ej rätt till ersättning för tid då abonnemang varit spärrat. På begäran från myndighet har Qiwi rätt att stänga av abonnemang. Qiwi ansvarar ej för eventuella fel eller brister på utrustning/hårdvara/terminal. Qiwi överlåter till Abonnent Qiwis rättigheter gentemot respektive tillverkare av utrustning/hårdvara/- terminal vad gäller eventuella fel eller brister på dessa. För information rörande respektive utrustnings/hårdvaras/terminals garantivillkor hänvisar Qiwi till respektive tillverkare. Abonnent är själv ansvarig för att denne har för abonnemanget nödvändiga anslutningar och annan för abonnemanget nödvändig utrustning. Abonnent ansvarar för Abonnents eller tredje mans fastighetsnät. I de fall fastighetsnät inte finns ansvarar Abonnent för installation av sådant. Abonnent ansvarar även för drift och kostnader av fastighetsnätet.
3.Abonnemangsavtalet
Abonnents rätt att nyttja abonnemanget regleras av dessa allmänna villkor, som utgör del av abonnemangsavtalet. Abonnent skall bekräfta abonnemangsavtalet genom att underteckna och återsända avtalet, eller muntligen acceptera avtalet genom en ljudinspelning, som tillhandahålls av Qiwi genom återförsäljare, partners eller av Qiwi direkt. Abonnent är betalningsansvarig för samtliga avgifter enligt abonnemangsavtalet och dessa allmänna villkor. Om abonnemang tecknas för juridisk person av någon som inte är behörig härtill har denna personligt betalningsansvar. Abonnemangsavtal anses ingånget när Qiwi godkänt Abonnents beställning, som skall ha upprättats på formulär eller ljudinspelning tillhandahållet av Qiwi. Rätten att använda abonnemanget regleras av det undertecknade abonnemangsavtalet inklusive dessa allmänna villkor samt vid var tid gällande prislista. I de fall kreditbedömning av Abonnent genomförs, vilket bl.a. innebär att kreditupplysning kan komma att inhämtas, kan Abonnent komma att ombes att inom viss tid ställa säkerhet för fullbordandet av sina åtaganden enligt abonnemangsavtalet. Abonnent är skyldig att underrätta Qiwi om varje förändring av angiven adress. Abonnent anses ha mottagit fakturor och meddelanden rörande abonnemanget sju (7) dagar efter avsändande per post skett till den adress Abonnent har uppgett. Abonnent svarar för att alla användare av abonnemanget känner till dessa allmänna villkor. Qiwi ansvarar inte för de begränsningar av tillgänglighet som förekommer i respektive telekom-nät. Abonnent är införstådd med att tillgängligheten kan variera och att vissa tjänster och viss utrustning inte kan användas överallt. Qiwi åtagande gällande tillgänglighet för täckningsnät gäller den adress som Abonnent angivit i abonnemangsavtalet. Inomhustäckning garanteras inte, med anledning av att byggnadsstruktur, material och diverse avsevärt kan försämra mottagning. Täckningskartor för telekom-nät återfinns på www.qiwi.se. Täckningskartan är en fingervisning om förväntad täckning på plats. Utlandssamtal debiteras kund vid var tids gällande prislista. För att ta del av prislista kontakta QIWIs kundtjänst på kundservice@qiwi.se. Abonnemanget omfattas av en månadsvis användningsgräns om maximalt 3 000 samtalsminuter. Överskridande av denna gräns medför en tillkommande kostnad enligt den vid varje tidpunkt gällande prislistan. Obegränsade abonnemang omfattas av en kapacitetsgräns om 200 GB dataanvändning per kalendermånad. Vid nytecknande av abonnemang tillkommer en aktiveringsavgift på 250 kr inklusive moms per abonnemang, om inte annat avtalats mellan parterna. Vid dödsfall på privatabonnemang avslutas abonnemanget med en uppsägningstid om 60 dagar, oavsett återstående bindningstid, om bindningstiden överstiger 60 dagar.
4.Ändring av tjänst
För avtal tecknade innan 2019-05-07. Under bindningstid kan byte till abonnemangsform med högre månadsavgift ske, dock ej lägre månadsavgift. Såvida inte särskild överenskommelse träffas med Qiwi. För avtal tecknade från och med 2019-05-07. Under bindningstid kan byte till abonnemangsform med högre månadsavgift ske, dock endast inom ramen av samma mobiltelefonityp. Exempelvis: Qiwi Företagsmobil kan skiftas från Qiwi Företagsmobil 5 GB till Qiwi Företagsmobil 40 GB och vice versa. Sådant skifte, kan ske en gång per månad. Företagsmobil kan inte skiftas till Qiwi Mobil eller vice versa. Undantag för denna regel kan vara gällande vid kampanjer, rabatter samt även andra abonnemangs- eller kundunika erbjudanden.
5.SIM-kort
Personliga koder till SIM-kort ansvarar Abonnent för att de inte kommer besittning av obehörig. Om Abonnent förlorar kort eller på annat sätt skadar kort så att det blir obrukbart ska Qiwi meddelas utan dröjsmål. Qiwi ansvarar för att kort blir spärrade och skickar ut nya kort och koder till Abonnents adress angiven i abonnemangsavtalet, eller sådan annan adress Abonnent skriftligen underrättat Qiwi om. Abonnent debiteras för nytt kort enligt aktuell prislista. Kort kan bli obrukbara eller vara obrukbara av tekniska skäl, även om Abonnent uppfyller sina åtaganden.Qiwi ska omgående och utan dröjsmål meddelas om detta och skicka ut nya kort utan kostnad till Abonnent. Abonnent är ansvarig för att upptäcka fel i SIM-kort inom skälig tid från det att korten borde eller kan antas att de borde ha kommit Abonnent tillhanda. Abonnent äger inte rätt till någon ersättning för att kort varit obrukbart.
6.Abonnentuppgifter
Qiwi avser att behandla uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer m.m. beträffande Abonnent för - nummerupplysningsändamål, innebärande bl.a. att uppgifterna kan lämnas ut till företag som bedriver nummerupplysning. - registervård, innebärande bl.a. att uppgifter kan inhämtas genom samkörning med andra register. - om nödvändigt lämna ut uppgifter till qiwi samarbetspartners. - marknadsföring, innebärande bl.a. att information och erbjudanden om varor och tjänster automatiskt skickas till Abonnent. För detta ändamål kan uppgifter om Abonnent också komma att lämnas till andra företag som bedöms kunna erbjuda varor och tjänster av intresse för Abonnent. Abonnent kan när som helst under överenskommen avtalsperiod återkalla sitt samtycke om utlämnande av uppgifter genom att kontakta qiwi kundtjänst i enlighet med Qiwi integritetspolicy.
7.Överlåtelse
Abonnent får inte överlåta abonnemangsavtalet utan att först ha inhämtat Qiwi skriftliga godkännande därtill. Överlåtelsen skall ske skriftligen och undertecknas av den som innehar abonnemanget och den som skall överta det och överlåtelsen genomförs när Qiwi fått del av denna skriftliga bekräftelse. Ny abonnemangstagare ansvarar fullt ut för samtliga betalningsförpliktelser avseende abonnemanget, oavsett när i tiden dessa uppstod. Innan Qiwi godkänner avtalet utförs en kreditupplysning på tillträdande Abonnent. Qiwi har i separat handling pantsatt abonnemangsavtalet jämte fordran enligt detta abonnemangsavtal till Nordin. Kund får inte överlåta företagsavtalet. Qiwi har separat handling pantsatt företagsavtalet jämte fordran enligt detta företagsavtal till Nordfin Capital III AB, org.nr 559253-7236, ("Nordfin"). Qiwi äger vidare rätt att överlåta företagsavtalet jämte fordran enligt detta företagsavtal till Nordfin. Qiwi samtliga rättigheter enligt detta avtal är pantsatta till förmån för Nordfin, vilket du har underrättas om. Från och med då Nordfin meddelar Qiwi vilket du i så fall kommer att bli informerad om, att de tar panten i anspråk har Nordfin rätt att agera åt Qiwi vägnar i alla frågor som rör avtalet. Nordfin hanterar enligt avtal Qiwis kundfakturor och alla betalningar som enligt avtalet ska göras till Nordfin enligt anvisning på fakturan.
8.Abonnents betalningsansvar
För anslutningen till Qiwi och användningen av telekom-nätet och beställda teletjänster, är Abonnent skyldig att betala ersättning enligt vid var tid gällande prislista. Abonnent informeras om ändrade priser senast trettio (30) dagar före ikraftträdandet av ändringen. Vid ändring av rörliga priser äger Abonnent ej rätt till uppsägning av avtal i förtid, oavsett om det är till Abonnents för- eller nackdel. Meddelande om att Abonnent inte vill ändra i sina fasta abonnemangspriser ska ha kommit qiwi till handa inom trettio (30) dagar från det att qiwi aviserade prisförändringen. Meddelandet ska skickas skriftligen med brev till qiwi postadress. Nyttjas Abonnemang över eventuellt fastställt kreditbe- lopp är Abonnent skyldig att vid anfordran genast betala det överskjutande beloppet. Kreditbeloppet kan efter omprövning ändras. Abonnent äger ej rätt till återbetalning av fasta abonnemangsavgifter. qiwi har rätt att debitera en faktureringsavgift för alla fakturor, vid var tid gällande prislista.
9.Betalning
Abonnent skall betala ersättning för nyttjande av abonnemanget enligt faktura. Sista betalningsdag anges i fakturan. Betalning skall göras i svensk valuta till i fakturan angivet bank- eller postgirokonto. Betalningen anses fullgjord när pengarna kommit in på kontot. Sker betalningen på annat sätt än med bifogat inbetalningskort, skall fakturanumret anges. Sker inte detta anses betalningen fullgjord när QIWII haft skälig tid att avräkna betalningen mot fakturan. Vid dröjsmål med betalning utgår påminnelseavgift och ersättning för inkassokostnad samt dröjsmålsränta enligt lag. Qiwi har även vid sådant dröjsmål rätt att säga upp abonnemang med omedelbar verkan samt slutfakturera Abonnent. Invändning mot faktura skall framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar efter fakturadatum. Har Abonnent inom skälig tid invänt mot fakturan och anfört en saklig grund mot debiteringen, skall Qiwi medge anstånd med betalning av det tvistiga beloppet till dess tvisten är slutligt avgjord. Otvistigt belopp skall dock betalas senast på angiven förfallodag. Dröjsmålsränta utgår på den del av det tvistiga beloppet som Abonnent slutligen skall betala. Qiwi äger rätt att debitera för trafik och andra kostnader upp till den tid som anges i lag efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Dröjer Abonnent med betalning, har Qiwi rätt att stänga av Abonnent från nyttjande av abonnemang till dess att full betalning erlagts. Vid upprepade dröjsmål har Qiwi rätt att omedelbart stänga av Abonnent från nyttjande av abonnemanget till dess att full betalning erlagts. Qiwi äger dessutom rätten att fakturera samtliga upplupna avgifter och andra debiteringar för alla abonnemang och eller åtaganden som Abonnent har registrerade hos Qiwi i de fall qiwi har aviserat om detta och dröjsmål med betalningen är väsentligt. Abonnent äger ej rätt till reducering av avgifter pga avstängt abonnemang. Abonnemangsavgifter faktureras i förskott och samtalsavgifter i efterskott. Abonnent är alltid betalningsansvarig från den dagen abonnemanget registreras, oavsett vilken dag telefonnummer porteras in. Aktiveringsavgift på 250SEK per abonnemang debiteras vid första faktura om inget annat överenskommes. Vid frysning måste aktiveringsavgift betalas vid både första aktivering och återupptagande av abonnemang. Samtliga nämnda avgifter, både i avtal och villkor, är angivna exklusive mervärdesskatt. Förfallodatum för Fakturafordran inträffar senast 30 dagar efter fakturadatum, dröjsmålsränta understiger inte ränta enligt lag, samt att påminnelseavgift mot privat kund är fastställd till 60.00 kr. Fakturaavgift till privatkund är fastställd till 49.00kr. Inkassokrav avgifter utgår enligt svensk lag samt förenlig med god inkassosed. Nordfin Capital III AB sköter påminnelse-och inkassohantering av Fakturafordringarna. Eventuell återbetalning av avgift eller annan utbetalning till Abonnent sker i första hand genom avräkning mot kommande eller utställd faktura och i andra hand genom utbetalning till Abonnent.
10.Abonnents åtagande
Abonnent tilldelas ett SIM-kort och därtill hörande koder, som efter aktivering ger Abonnent tillgång till de tjänster som från tid till annan omfattas av Qiwi. Det åligger Abonnent att vara aktsam om SIM-kortet så att det ej skadas och hantera SIMkortet och koder på ett sådant sätt att det inte kan användas av någon obehörig. Detta innebär t.ex att koderna inte får förvaras tillsammans med SIM-kortet eller på annat sätt som gör det möjligt för obehörig att få kännedom om koderna. Abonnent är ensamt ansvarig för nyttjandet av abonnemanget om Abonnent valt att frånkoppla användningen av koder. Abonnent är ansvarig för Qiwis kostnader som uppkommer på grund av vårdslös hantering av SIM-kortet. Abonnent skall genast anmäla förlust av SIM-kortet till Qiwi kundtjänst. Efter sådan anmälan skett ansvarar Abonnent inte för betalning av avgifter för samtalskostnader hänförligt till abonnemanget. Abonnents betalningsansvar avseende fasta avgifter för abonnemanget kvarstår dock oförändrat. Qiwi ersätter förlustanmält SIM-kort mot vid var tid gällande avgift för att täcka Qiwis självkostnad. Ett nytt SIM-kort kostar 200SEK.
11.Avdrag & Skadestånd
Abonnent skall framställa krav på ersättning för skada, som uppkommit till följd innehavet av abonnemanget till Qiwi kundtjänst. Krav på skadestånd skall framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar från det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. Framställs inte krav inom skälig tid förlorar Abonnent rätten att göra kravet gällande. Abonnent har rätt till skälig ersättning för direkt skada som uppkommer vid normalt nyttjande och som Qiwi ,eller någon för vilken Qiwi svarar orsakat genom vårdslöshet. Har Abonnent eller annan användare av abonnemanget använt utrustning i strid med punkt 2, är Abonnent ansvarig för skada som därigenom uppkommer. Abonnent är skyldig att hålla Qiwi skadelös för all skada som Qiwi åsamkas med anledning av Abonnents, eller annan abonnemangsanvändares, nyttjande av abonnemanget strid med dessa allmänna villkor. Ersättning utgår inte vid något fall för indirekt skada tex. utebliven vinst, minskning eller bortfall av produktion, avbrott i larmförbindelse m.m.
12.Force Majeure
Part är befriad från skadestånd och andra påföljder, om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständig- heter utom parts kontroll, vilka part inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder part inte heller skäligen kunde ha undvikit och eller övervunnit, och som Inte orsakats genom parts vårdslöshet. Såsom befriande oanständighet anses bl.a. upplopp, strejk, sabotage, skadegörelse, eldsvåda, blixtnedslag, naturkatastrof, myndighets åtgärd, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, avbrott i elförsörjning, fel i annan operatörs nät eller annan liknande händelse för vilken part inte svarar.
13.Avstängning & Hävning
Abonnemang kan komma att stängas för såväl utgående som inkommande trafik alternativt hävas om Abonnent:
1. Inte återsänder undertecknat abonnemangsavtal inom Sju (7) dagar efter det att anslutits till telekom-nätet.
2. Underlåter att inom angiven tid vidta annan rimlig åtgärd som krävs anslutning av till telekom-nätet.
3. Inte vidtar åtgärder för att avhjälpa störning eller Olägenhet i enlighet med punkt 2.
4. Efter Inkasso därom inte erlägger betalning enligt faktura.
5. Ställer in betalningarna, inleder ackordsförhandlingar, träder i likvidation, försätts i konkurs eller visar andra klara tecken på obestånd.
6. Begår avtalsbrott, eller om det finns befogad anledning att misstänka att Abonnent kommer att begå sådant avtalsbrott.
7. Nyttjar det utöver fastställt kreditbelopp.
8. Inte anmäler förlust av SIM-kort enligt punkt 5.
9. Lämnar oriktiga personuppgifter.
10. Om tvist föreligger mellan Abonnent och leverantör.
11. Använder abonnemang i den grad där bedrägerier att misstänka bedöms använda abonnemang utan att inse kostnaderna för uppkom- mande trafik.
12. Nyttjar abonnemang i verksamhet som på något sätt är olagligt, oseriöst eller olämpligt. ’13 ) Inte använt abonnemang aktivt under en sammanhängande om minst (3) månader. Om förutsättning för avstängning inte längre föreligger skall anslutningen på Abonnents begäran öppnas mot särskild avgift.
14.Avtalsperiod & Uppsägning
Abonnent äger rätt att när som helst säga upp abonnemanget med iakttagande av trettio (30) vid privat och nittio (90) dagars vid företag gällande uppsägningstid såvida inte annat avtalats. Abonnemanget upphör att gälla snarast efter uppsägningen eller vid den senare tidpunkt Abonnent anger, bryts avtalet i förtid blir Abonnent debiterad för resterande bindningstid, även kallat slutfaktura. Qiwi tar ej hänsyn till eventuell skifte av abonnemangsform enligt punkt 4 vid avslut av abonnemang i förtid. I sådant fall debiteras Abonnent angiven fast månadsavgift i abonnemangsavtalet för resterande bindningstid, ej aktuell fast avgift vid uppsägningen. Stängs abonnemanget enligt punkt 13 äger Qiwi rätt att säga upp abonnemanget till omedelbart upphörande. Om abonnemanget skall gälla för viss minimitid, kan Abonnent tidigast säga upp abonnemanget tidigast nittio (90) dagar innan utgången av den särskilda avtalsperioden. Om Qiwi säger upp gå grund av Abonnents brott mot villkoren under den särskilda bindningstiden debiteras resterande månadsavgifter för uppsägning. Uppsägning skall ske muntligen eller skriftligen av firmatecknare eller fullmaktstagare. Qiwi äger rätt att avveckla tjänst i telekomnätet, och skall i sådana fall skriftligen med trettio (30) dagars varsel meddela abonnemangsavtal upphör att gälla.
15.Ångerrätt Privatperson
Abonnenten har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter signeringsdatum. Vill abonnenten utöva ångerrätten ska Abonnenten till Qiwi skicka ett klart och tydligt meddelande om sitt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Abonnenten kan använda ångerblanketten som finnes på konsumentverkets hemsida på följande länk: https://www.konsumentverket.se/contentassets/c78f43844da7 4c7786821d8d12a98b5a/angerblankett_konsumentverket_150 817.pdf . För att Abonnenten ska hinna utöva sin ångerrätt i tid räcker det med att Abonnenten sänder in sitt meddelande kring ångerrätt innan ångerfristen gått ut. Enskild näringsidkare Som enskild näringsidkare har Abonnenten rätt att ångra sin beställning inom 14 dagar. Ångerfristen påbörjas vid beställningsdatum. Detta kan göras muntligen till Qiwi kundcenter på 0774-10 22 66 eller via mail på kundservice@qiwi.se. Det går också att skicka brev till i avtalet angiven postadress. Qiwi rekommenderar att nyttjande om ångerrätt meddelas skriftligen via mail eller brev med sparad kopia. Abonnenten ansvarar enligt lag för att själv kunna styrka sin bekräftelse om ånger vid eventuell tvist. Övriga företagsformer Vid övriga företagsformer, såsom Aktiebolag, Kommanditbolag, Handelsbolag eller annan övrig företagsform förutom enskild näringsidkare, är ångerrätten ej tillämplig. Detta innebär att eventuell önskan om ånger inte är möjlig efter ingånget avtal. Abonnenten står för eventuella returkostnader. 16.Tvist Tvist i anledning av detta avtal skall slutgiltigt avgöras av allmän domstol. Svensk lag är tillämplig.